Aldrig mer sångvila!!!

Har flytt skolan och övningsrummet jag stod i och försökte sjunga. Det gick nämligen käpprätt åt...

Det är måndag, jag har inte sjungit ordentligt på 4 dagar och jag var ute i solen hela dagen igår-där har du bortförklaringarna, men de hjälper inte att muntra upp mig just nu. Det är bara så irriterande! Det gick så himla bra med sången förra veckan. Jag hittade ytterligare aktivitet i kroppen och på så sätt en bättre ton och ett mer avslappnat sångsätt...

...men idag-ingen kropp och ingen ton. Jag försökte vara förnuftig, lugn och sansad och sjunga upp länge och inte lyssna efter hur det lät utan hur det kändes. Men det hjälper inte när det varken låter eller känns bra. Nu sitter jag och lyssnar på förra veckans sånglektioner och instuderingen och försöker minnas hur det kändes. Inspirationen kommer sakta tillbaka och snart beger jag mig nog tillaka till skolan (till ett bättre rum) och gör ett nytt försök. 

 


Romeo och Julia av Prokofjev

Igår var jag som planerat på balett igen. Det var Romeo och Julia med musik av Sergej Prokofjev som stod på menyn och jag hade faktiskt lite förväntningar. Storyn känner man ju till, så där finns inga konstigheter, och musiken har jag hört lite av innan och definitivt gillat det jag hört.



Kvällens ensemble bestod av:

Romeo Olaf Kollmannsperger
Julia Jurgita Dronina 
Mercutio Andy Rietschel
Benvolio Oscar Salomonsson
Paris Dragos Mihalcea 
Tybalt  Hugo Therkelson
Lady Capulet Ylva Helander
Amman Nathalie Perriraz
Rosalinda Marianna Barabás
Ensemble Kungliga Baletten / Kungliga Hovkapellet
Dirigent Graham Bond

Och, ja, det var fantastiskt! Mäktigt och vackert, precis som balett är mest. Storyn är ju fruktansvärt tragisk och det enda som gick igenom mitt huvud i den sista scenen var "de älskade ju bara varandra" (Ja, det var tårar). Att kärlek ska vara så svårt. Varför skulle deras oskyldiga, rena vackra kärlek till varandra sluta så fruktansvärt tragiskt?! Det är så orättvist. Jag veeet, det är en berättelse, men mina känslor inför det är ändå verkliga.

Vad gäller ensemblens insatts kan jag inte mycket tillföra, då jag ju inte är någon balettexpert. Jag kan bara säga att jag anser att de lyckades fånga karaktärerna mycket bra, särskilt Romeo och Julia, men även resterande dansare givetvis. Julia var så ren och oskuldfull och Romeo så ung, naiv och förälskad. 

Här har ni ett litet smakprov i musikväg. Det är "dance of the knights". Inledningen till balen där Romeo och Julia senare möts.


Shoppingdag utan shopping

Idag har jag tagit tag i mitt liv och varit på stan och gått i butiker. Jag kan omöjligt köpa något, vilket givetvis kan dämpa inspirationen en aning, men prova kan man ju alltid. Mango, som jag nämnt innnan, har ju kommit att bli lite av en favorit. Bland provhyttarna hörde jag en tjej som var där med sin mamma som betalade för hennes kläder. Jag hade också velat ha en sådan människa i mitt liv. Tänk att ha någon som kan stå för alla kostnader.

Hur som helt är detta vad jag hemskt, hemskt gärna vill ha. Så om någon känner sig manad att betala åt mig är det bara höra av sig.


599 kr, Mango


899 kr, Mango




899 kr, Mango


699 kr, Mango



699 kr, Mango

Magkänslan

Med dunkadunka-musik i öronen har jag nu störtat fram i nästan två timmar. Kajsa på hysterisk promenad. Jag kan liksom inte bli av med all energi som spritter i mig. Och kanske är det något positivt?

Idag har jag haft min sista pianolektion för terminen och det är lite sorgligt. Jag har lärt mig oerhört mycket under detta året och framför allt har jag lärt mig att spela piano är aboslut lika fysiskt som att sjunga. Det måste sitta i magen.

Ja, den där magkänslan är verkligen något som kommer igen i allt jag tar mig an att göra. I alla situationer-yoga, teater, sång, piano, ridning-är det samma känsla. Instruktöerna har bara olika sätt att förklara denna känlsa. Jag har de senaste dagarna funderat mycket kring stödet. Min gamla kära sångpedagog menade att jag skulle få snabbare luft, inte större lufttryck, utan snabbare luft. Jag har nu kommit fram till att även det ligger i den där "magkänslan", i suget. Det var nog efter att jag ägnat en dag åt att titta på dressyr, när ridkänslan kom tillbaka, som jag hittade "magkänslan". Där ligger även legato, laddning och ja allt. Det är ett sug i magen, ett sug som håller på alla känsloladdningar och uttryck. Många söger ju att man ska sjunga med könet och ack, så rätt de har.



Imorgon kväll blir det förhoppningsvis sug och känslosvallningar i långa banor. Jag har nämligen tänkt att titta på Romeo och Julia, en balett av Sergej Prokofjev. Jag har hört lite musik ur denna balett och det är mäktigt. Det ska bli spännande.

Nu ska jag lyssna på dagens sånglektion sedan måste jag ju försöka sova...även om jag fortfarande är full av energi.


Dyvekes sanger

Min sånglärare här i Stockholm tyckte att jag skulle ta mig en kik på Dyvekes sanger av Peter Heise, och jag vil bara säga tack. Först förstod jag mig inte på dom riktigt, men när jag började översätta och läsa om Dyveke (ca 1490-1617) och Prins Christian II (1481-1559) blev jag riktigt berörd. Dyveke var en ung kvinna som bodde med sin mamma i Bergen i Norge. När hon var i 20 årsåldern träffade hon Christian II (ja, Christian Tyrann...), dansk regent och blev hans älskarinna. Hon flyttade tillsammans med sin mamma till Köpenhamn och fortsatte vara kungens älskarinna även om han gifte sig med en annan kvinna. När hon var endast ca 27 år gammal dog hon, möjligtvis av förgiftning.

Texterna, som är skrivna av Holger Drachmann, beskriver utifrån Dyvekes eget perspektiv livet i Norge innan hon träffar Christian, hennes förväntan innan han kommer, första mötet och hennes liv i Danmark med kungen. Hon tänker där tillbaka på hennes liv innan hon blev kungens älskarinna, men känner inte att hon kan få kungens förståelse. På något sätt är hennes öde tragiskt, och det inte bara för att hon dör ung.

Dyveke betyder liten duva och i flera tillfällen i texten jämför hon sig själv med en duva och Christian med en hök. Det vackraste just nu är nog ändå den sång då hon för första gången ser Christian, Vildt, vildt, vildt suser blaesten. Någon rad ur texten lyder:

Hans oje var dybt som fjorden derude, jeg kunde mig saenke derned.

For foden jeg kunde ham falde med suk og smile, om haanden min pande strög. De sagde saa ofte, at Duen var smuk. Nu veed jeg, nu veed jeg forst hvem der er Hök!

Ungefärlig översättning:

Hans öga var djupa som fjorden där ute, jag kunde sjunka in i det.

Vid hans fot kunde jag falla ned med en suck, och le om hans hand min panna strök. Ofta sa de att duvan var vacker. Nu vet jag, först nu vet jag vem som är Höken!

Förhoppningsvis kan jag hitta några av sångerna som jag kan sjunga. De är verkligen vackra!



Tom dag...

Så vad har jag då gjort idag?

Låt se nu...ingenting!

Denna dagen har varit helt innehållslös, men ibland behöver man kanske en sådan dag. Jag har liksom inte tagit mig för att göra något, jag har inte ens varit ute, förutom på balkongen. Skulle kanske gå en runda nu? Nja...får se...


Regn

Idag regnar det i Stockholm. Det regnar, men det gör inget, jag älskar staden med stort S ändå. Regn avnjuts just nu med öppet fönster, en kopp te och romanssång av Barbara Bonney. Kanske tar jag min en promenad senare, der beror på om regnet är stilla eller inte. Det kvittar vilket.

Mitt liv leker just nu och jag har verkligen fått uppleva att styra min egen lycka. Man kan inte sitta och vänta på att lyckan ska komma till en, man skapar den själv. Man väljer själv och samtidigt som det kan kännas skrämmande är det ändå en väldigt skön och fri känsla. Jag är på topp. Jag blev till och med godkänd på teoritentan. Hur tusan gick det till?! :)

Ha en mysig dag i regnet.

En heldag på Djurgården

Hela gårdagen spenderade jag på Djurgården, förutom en timme då jag var hemma och bytte till långbyxor efter att ha bränt mig på benen. Och jag som "skrytit" om att jag aldrig får färg på benen. Nu har de en alldeles egen rosaröd färg. Kanske är det för mitt eget bästa att solen inte lyser idag.

Att se på dressyr denna helgen känns så rätt. Dels längtar man efter att själv sittapå hästryggen nu när våren är här och dessutom är det högst relevant för min sång. Jag har alt sedan jag började ta sånglektioner fört paralleller mellan sång och dressyr-ridning. Det är liksom känslan i kroppen, stödet, suget. Jag vet inte hur jag sa förklara det, men det är hur som helst väldgt likt.

Efter att ha varit hemma och bytt till långbyxor och skjorta, begav jag mig iväg i sommarkvällen för att upleva solnedgång på Djurgården. Somliga som känner mig kommer bli trött när jag skriver detta, men det är en obeskrivlig känsla att promenera i den vackra naturen en sommarkväll som den igår. Känslorna synerna, dofterna och luften väcker hos mig är så starka. Jag vet inte om det är att det påminner så mycket om hemma. Jag kan till och med bli tårögd av ett vanligt trästaket i högt gräs. Det är i alla fall otroligt vackert! Den något fuktiga luften gör att dofterna kommer fram ytterligare och det är dofter av gräs, blommor, vatten och djur. Det råder en alldeles speciell tystnad och bara fåglarna och vattnet hörs, kanske någon båt som tuffar förbi. Nej, jag kan verkligen inte beskriva det, men det berör mig väldigt starkt.












Detta gillar vi


Detta gillar vi!!!


Efter-konserten känsla

Befinner mig i den där efter-konsert-känslan. Känns den bekant? Om inte kan jag förklara de olika stadie man går igenom efter en konsert, liten som stor.
Direkt efter kan man antingen gå ned sig fullständigt och må dåligt över hur dåligt det gick, eller kan man som i detta fall bli glad och full av energi. Energin liksom kommer från igenstans. Man blir rastlös och glad, men efter en stund infinner sig tröttheten och hungern. Först då känns det att man hållt på i ett och att man inte ätit på länge och då kommer även tröttheten. En skön trötthet.

Det var absolut ingen märkvärdig konsert ikväll, men det är ändå alltid en viss anspänning som sätter sina spår. Imorgon ska jag sova så länge jag behöver, äta en lång frukost och läsa Vouge. Sedan ska jag gå en promenad i det (förhoppningvis) fina vädret. En slappdag het enkelt. Men så finns det givetvis några förplikterser i form av teori som jag måste jobba ikapp.

Nu sitter jag och lyssnar på Birgit Nilsson som sjunger Strauss och Sibelius och löser korsord. Perfekt fredagsunderhållning.  

Ha en trevlig kväll!


Slip into my bosom and be lost, be lost in me...

Detta skulle ju bli en tidig kväll...

Sitter och lyssnar på dagens sånglektion som för övrigt var otroligt rolig (som alltid iof). Sitter nu och skriver ned anteckningar och övningar och tänker och funderar över sångens teknik. Kanske ska det bli något av mig med så småning om, även om det kommer ta tid. Men jag har inte bråttom, utan har massor med tid att utvecklas i lugn och ro.

Fick upp ögonen lite för brittisk lyrik idag, brittiskt à la Romeo och Julia av Shakespeare. Något väldigt vackert och väldigt romantiskt och faktiskt erotiskt ligger i texterna. Nu är texterna i de brittiska sångerna jag sjunger inte skrivna av Shakespeare eller någon från den tiden, utan 1800-tal à la Tennyson, men det har ändå något gammalt över sig. Hur som helst är det väldigt vackert.

 

Now sleeps the crimson petal, now the white
Nor waves the cypress in the palace walk,
nor winks the gold fin in the porph'ry font,
the fire-fly wakens,
waken thou with me.

Now folds the lily all her sweetness up,
and slips into the bosom of the lake,
now fold thyself, my dearest, thou, and slip,
slip into my bosom and be lost, be lost in me.

Imorgon får jag finbesök från Smålandet. Då kommer min kära, kära sångpedagog och hälsar på. Det ska bli väldigt kul att träffa honom och dra med honom på mina sånglektioner.

Imorgon väntar för övrigt teoritenta...nog sagt om den. Snart får jag lämna dagens sånglektion och gå till sängs.


Jag ska lyckas!

Idag har jag varit väldigt trött och det har känts som om det borde vara tisdag eller onsdag, men ack, det är bara måndag. Lång dag utan att fått något särskilt gjort alls.

Har suttit på möte, utvärderingsmöte, hela eftermiddagen och tro det eller ej-det var riktigt inspirerande. Jag började se på mig själv och min ambition med andra ögon och ser att det skett en viss förändring. Jag kom hit till stan med höga och stora ambitioner. I början av höstterminen fick mitt självförtroende en törn, något som har tagit ett litet tag att bygga upp igen, men nu är det åter på topp. Min höga ambition förtvinade en aning när man kom in i omgivningens rytm. Eller ambitionen har ävl alltid funnits, men diciplinen har pendlat. Nu har jag på senare tid kommit fram till att min självkänsla fortfarande behöver arbetas med, och tänker att när den är lika bra som mitt självförtroende kommer jag kunna gå min väg fullt ut. Då kommer jag kunna ha diciplin nog för min ambitionsnivå, och inte känna mig slapp och dålig som nu. Jag vet att jag kan arbeta och jag vet att jag besitter en väldigt stark diciplin, men när först självförtroendet och även självkänslan inte riktigt finns till 100% är det lätt att man anpassar sig.

Jag känner dock, eller har känt under en tid, att vindarna vänder och jag kommer ta tag i mig själv. Jag börjar komma tillbaka. Jag är här på grund av en dröm jag vill uppfylla mer än något annat, jag är här för att göra allt jag kan för att uppfylla den. Jag ska lyckas!

Rastlös till tusen

Det är fredag och i vanlig ordning är jag grymt rastlös. Jag har varit och övat på skolan ett tag nu i eftermiddag, men så kommer man hem och ja, ja vad händer? Jag vet inte vad det är med helgkvällar, men jag är, allt sedan jag flyttade hemifrån, alltid så fruktansvärt rastlös då. Kanske beror det på att jag vet att alla familjer och vänner samlas och myser, festar och har det trevligt tillsammans, medans jag sitter hemma och tjurar.

För att stilla min rastlöshet går jag, promenerar i oändlighet. Det är härligt och med musik i öronen stillar promenaderna min rastlöshet....i alla fall för stunden. Men liksom, vad annat kan man göra som fattig student? Inte mycket.

Men snart är det kväll på riktigt och om jag går och lägger mig tidigt kommer jag ju upp pigg tidigt imorgon...



Övning

Två sånger går på repeat idag. Det är en sång av Benjamin Britten vid namn "As it is, plenty" och en av Roger Quilter vid namn "Now sleeps the crimson petal". Jag ska nämligen sjunga dem båda utntill på konsert om en vecka. Skolan är idag stängd så jag får "öva" på annat sätt, en övningsmetod som visserligen är skonsam för rösten. :) Båda sångerna är korta, så jag tror inte det ska bli några problem.

Jag hade nog tänkt mig denna dag lite soligare, så jag kunde vandra omkring i mitt paradis på djurgården. Kanske blir det en runda ändå, men visst är allt vackrare i solsken?

Jag vet inte om det är solen, grönskan eller mitt lysnade humör (eller kanske mitt lysnade humör på grund av grönskan och solen?), men den förkylning jag känt har varit påväg verkar avta. Värken och ömheten i svaljet är betydligt mindre. Ska jag verkligen ha turen att inte få en långvarig förkylning på mig nu? Jag håller tummarna hårt. Det hade ju varit högst olägligt!

Nu ska jag öva vidare. Ha det bra.

Tosca på Operan

Igårkväll var det dags. Jag skulle se om det fanns platser kvar på Operans föreställning av Tosca. I och med att de inte ger så många föreställningar tänkte jag att det näst intill skulle vara omöjligt att få annat än lyssnarplatser, men plats fick jag och det var långt ifrån fullsatt. Kanske har det att göra med helgen, eller kanske de dåliga recensionerna i DN?

Hur som helst var jag där, vilket ju faktiskt var viktigast (för mig), och förväntningarna var höga. Tosca tillhör ju en av de stora favoriterna. Rollbesättningen såg ut som följande:

Tosca Emma Vetter
Cavaradossi Renzo Zulian
Scarpia Johan Edholm
Angelotti Ola Eliasson
Sakristanen Magnus Lindén
Spoletta Carl Unander-Scharin
Sciarrone John Erik Eleby

Dirigent Pier Giorgio Morandi / Dima Slobodeniouk

Vokalt var det bra kvalité. Emma Vetter har en väldigt stor röst och en bra genomträngande höjd. Renzos höjd var också bra, men han kändes lite ostabil, liksom inte riktigt konsekvent. Men höjdtonerna satt, och det är ju det viktigaste när man är tenor (eller?). :)
Bäst både vokalt och teatraliskt var Johan Edholm som Scarpia. Vilken enorm genomslagskraft i rösten! En stor och djup röst som ändå lyckas bära ända upp till sista raden på 3:e övre raden.

Operan är givetvis fantastisk, Puccini vet hur man berör. Man kan säga vad man vill och klychiga operadödar, men det är gripande och storslaget och jag blir starkt berörd. Tosca innehåller vekrligen stark och gripande musik á la Puccini och de medverkande matchar rollerna fint. Ingen matchar givetvis La Nilsson, men herregud, det kommer väl aldrig excistera någon som gör det.

Hur som helst är det oerhört inspirerande och kul att ha fått se sin första Tosca live och ett kan jag lova, det blir inte den sista...

Konsertteknik

I fredags hade vi redovisning av det ensembleprojekt vi haft under hösten. Vi framförde några ensembler ur Mozart-operor. Under hela förra veckan jobbade vi intensivt med scenisk framställning av dessa ensembler och det var också framför allt det sceniska arbetet vi skulle redovisa i fredags. Jag måste erkänna att jag hade väldigt roligt. Allt gick givetvis inte felfritt, men det gick inte dåligt. Jag vill säga att det blev lyckat i och med att jag hade det roligt. Det var i princip mitt största mål med konserten i fredags-att jag skulle ha kul. Jag ville försöka släppa hämningarna, våga lita på mig själv och bara ha roligt och det tycker jag att jag lyckades med.

Det är skönt att veta att man faktiskt kan lita på sig själv. Det är ofta ett hinder när man sjunger konsertant på konsert, att man blockerar sig mentalt. Man fastnar vid tanken på sångteknik eller publik att man helt glömmer bort att ha roligt. Det är givetvis lättare att glömma tankar som de när man gör något fysiskt och sceniskt, men nästa steg är att våga lita lika mycket på sig själv vid vanlig konsert.

Den 21 maj är det dags för konsert i vanlig form och då ska jag pröva mina vingar. "Jag kan flyga, jag är inte rädd..."

RSS 2.0