Romeo och Julia av Prokofjev

Igår var jag som planerat på balett igen. Det var Romeo och Julia med musik av Sergej Prokofjev som stod på menyn och jag hade faktiskt lite förväntningar. Storyn känner man ju till, så där finns inga konstigheter, och musiken har jag hört lite av innan och definitivt gillat det jag hört.



Kvällens ensemble bestod av:

Romeo Olaf Kollmannsperger
Julia Jurgita Dronina 
Mercutio Andy Rietschel
Benvolio Oscar Salomonsson
Paris Dragos Mihalcea 
Tybalt  Hugo Therkelson
Lady Capulet Ylva Helander
Amman Nathalie Perriraz
Rosalinda Marianna Barabás
Ensemble Kungliga Baletten / Kungliga Hovkapellet
Dirigent Graham Bond

Och, ja, det var fantastiskt! Mäktigt och vackert, precis som balett är mest. Storyn är ju fruktansvärt tragisk och det enda som gick igenom mitt huvud i den sista scenen var "de älskade ju bara varandra" (Ja, det var tårar). Att kärlek ska vara så svårt. Varför skulle deras oskyldiga, rena vackra kärlek till varandra sluta så fruktansvärt tragiskt?! Det är så orättvist. Jag veeet, det är en berättelse, men mina känslor inför det är ändå verkliga.

Vad gäller ensemblens insatts kan jag inte mycket tillföra, då jag ju inte är någon balettexpert. Jag kan bara säga att jag anser att de lyckades fånga karaktärerna mycket bra, särskilt Romeo och Julia, men även resterande dansare givetvis. Julia var så ren och oskuldfull och Romeo så ung, naiv och förälskad. 

Här har ni ett litet smakprov i musikväg. Det är "dance of the knights". Inledningen till balen där Romeo och Julia senare möts.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0