Werther av Massenet

Hemma efter en omtumlande resa och då syftar jag inte på min hemresa (även om en promenad från operan kan vara nog så händelserik). Nej, jag talar om Operans uppsättning av Werther. Detta var kvällens startfält:

Werther Jonas Degerfeldt
Charlotte Charlotte Hellekant
Albert Imants Erdmans
Fogden Michael Schmidberger
Sophie Gunta Davidcuka
Schmidt Magnus Kyhle
Johann Anton Eriksson

 
Dirigent Emmanuel Plasson

Charlotte som Charlotte (!) var fantastisk. Närvarande, härlig mezzo och fångande i sin roll som en kvinna som slits mellan plikttrogenhet och kärleken. Hon var bäst! I andra hand måste jag säga att kostymerna var bedårande. De fantastiska kläderna blandat med scenografin och ljus skapades en övertygande stämning. En känsla av en härlig, beskymmersfri sommarkväll till en rå novemberafton till Werthers död.

Massenets musik är mjuk men med kontraster som hugger till i hjärtat. Fina harmonier och hjärtslitande utbrott.
Over all, en mycket fin afton för min del. Nu ska jag försöka sova...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0