Rodolfo och Mimi

Har nu sett nästan hela La Bohème med Pavarotti och Freni. Vem kan inte älska Pavarotti i sin guldålder?! Han är, var, fantastisk! Att jag bara sett nästan hela beror på att skivan hackar upp sig precis innan Rodolfos utbrott efter Mimis död på slutet...

Är det bara jag, eller är det fler som funderat över varför Mimi och Rodolfo faller för varandra egentligen?! Mimi kan jag förstå, hon behöver någon som tar hand om henne. Men Rodolfo?! Jag har inte läst librettot eller pjäsen som operan bygger på, så jag kanske missar någon viktig detalj. Det kan också vara de uppsättningar jag sett. Ingen kanske lyckats få fram orsakerna.

Varför blir Rodolfo, diktaren, så plötsligt och galet kär i Mimi? Och varför stannar han hos henne?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0