Figaros bröllop av Mozart nr 2

Igår var jag som sagt på bröllop igen. Kärleken spirar och förvirringen är total. I alla fall när det gäller Figaros och Susannas bröllop. Måtte mitt eget bli mer problemfritt. Det är hur som helst en fantastisk rolig opera och när allt klaffar med regi, kostym, scen och medverkande blir det fullträff. Precis fullträff var det igår liksom sist jag såg Figaros bröllop på Folkoperan. 

Greve Almaviva Pär Nilsén
Grevinnan Almaviva Madeleine Jostedt Ulrici
Susanna Frida Engström
Figaro Anton Ljungqvist
Cherubino
Frida Josefin Österberg
Marcellina Elisabeth Wanngård
Bartolo
Emil Roijer
Basilio
Simon Petersson
Don Curzio Gustav Ågren
Barbarina Heddie Färdig
Antonio Emil Roijer
Folkoperans orkester Figaros bröllop


Musik
Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto Lorenzo Da Ponte efter Beaumarchais
Regi Mira Bartov
Musikalisk ledning Andreas Hanson
Musikalisk instudering Lisa Fröberg
Översättning Britt G Hallqvist
Scenografi & Kostym Ger Olde Monnikhof
Mask & Peruk Kerstin Olsen
Ljus Thomas Magnusson

Förväntningarna var höga, efter senaste föreställningen, och jag blev precis innan lite rädd att de nu inte kunde leva upp till mina nya förväntningar. Det fanns givetvis ingen anledning att skaka för en sådan sak. Skrattade gjorde jag, med många andra, och det var samma härligt flow och hysteri på scenen.

Kvällens Grevinna var sjuk, och sjöng endast recitativdelarna. En kvinna, som jag givetvis tappat namnet på, sjöng i ensemblerna och ariorna från orkesterbalkongen(!). Men det var inget som störde, tvärtom. Hon var bra! :)

Jag tycker det är kul att göteborgarna får komma och visa upp sig i storstaden. De besitter många av dem en talang som är värd att uppmärksammas. De utför ett gediget scenarbete och är väldigt övertygande. Hejja, hejja!




Frida Josefin Österberg som en klockren Cherubin och Madeleine Jostedt Ulrici som Grevinnan


Inte kan man väl lita på kvinnor, eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0