Don Giovanni vs Göran Järvefelt

Idag har jag lånat 3 olika Opera-DVD. Don Giovanni, Tosca och Tristan och Isolde. Jag började på Don iovanni i eftermiddag med hoppet om en härlig eftermiddagsupplevelse. Tyvärr tröttnade jag lite efter första akten. Kanske berodde det på mig, men jag jag blev så trött på de tillgjorda gesterna och bitvis faktiskt mindre bra sånginsatserna. Alla, utom Zerlina och Masetto, var gamla. Det var gamla trötta sångare, vilket gjorde hela stämningen ganska trött och schablonartad. Leporello som sjöngs av Claudio Desderi var enligt min åsikt inget vidare alls. Edita Gruberova som sjöng Donna Anna hade en jävla pipa, men inte så trovärdigt skådespel.

Men som sagt, kanske var det jag och kanske bör man se hela föreställningen innan man ratar. Att jag blir trött på det lama skådespeleriet har förmodligen att göra med att jag läser en bok om Operaregi. Det är Göran Järvefelt som skrivit en bok, mer likt en självbiografi men faktiskt ganska intressant. Han har i alla fall några ruskigt bra poänger. Opera blir opera först när sången är fantastisk med även när skådespelet är äkta!

Nä, men jag ska kanske ge de där gamla rävarna en chans ändå...vi får se...Men visst har jag rätt när Don Giovanni, självaste Don Juan, måste ha en dragningskraft! Se bara på Johnny Depp, han fångade i alla fall mig i filmen om samme kvinnotjusare...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0