Det onda mot det goda

Denna dag har gått i sagornas tecken. Jag började dagen med Tannhäuser av Wagner på DVD. I eftermiddags var jag på genrep av Faust på Folkoperan och ikväll har jag sett Twilight och New Moon.

Och på tal om att gå över till den onda sidan (som Faust) har jag likt otaliga tonåringar blivit såld på Twilight sagan. Jag kan bli sentimental av filmer, av opera och av musik. Twilight liksom en del filmer och operor och viss musik ger mig en tomhet men samtidigt en upprymdhet och uppfylldhet. Jag vill ha mer.



Det är ju helt genialiskt egentligen. En historia om två människor som älskar varandra men det finns hela tiden ett hinder - hans otroliga begär kan döda henne. Tänk att varje gång man ska kyssa den man längtar så, gör det ont och tänk att varje gång man kysser samma person måste man hålla tillbaka detta starka begär. Detta skapar en energi utan dess like, en energi som är sensuell och rent sexig. Inte undra på att alla tonårstjejer blir som galna i denne Edward.

Jag blir dock inte betuttad i honom, men däremot i kärleken själv. I dess renhet och i dess begär. Tannhäuser handlar om kärlekens olika sidor - renhet och begär och lust. Faust söker efter tappad livslust ungdomen och finner den i Margerethe, men Margarethe väljer den goda vägen. Vilken väg väljer Bella? Vilken väg är egentligen god och vilken är ond?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0