Ich zieh' dahin, dahin...

Lyssnar på Gedichte der königin Maria Stuart av Schumann. Jag läser just nu även en bok om just denna drottning av Skottland. Jag har inte läst hela, Maria har precis lämnat Frankrike (egentligen så långt jag behöver läsa inför semenariet då jag bara sjunger den första sången) men jag vill verkligen inte sluta läsa nu. Det är ett intressant och tragiskt livsöde.

Gillar verkligen när det finns material, verkliga händelser och människor, bakom sånger man sjunger. Det kan man i flesta fall hitta, om inte annat från kompositören eller diktaren själv. Om man skaffat sig lite bakgrund får sångerna, texten, harmonin och melodin en helt annan betydelse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0