Alltid denna längtan

Herregud vad jag har sovit! Gick och la mig tio igår och väcktes idag halv tio då min sångpedagog på skolan ringde och sa att hon inte kunde komma idag. Det var ju en jäkla tur det.

Mitt huvud och min själ vill ut och promenera...långt...men min kropp vill bara ligga och stirra i väggen. Vad kan man göra då?!

Idag har jag längtan.
Jag längtar efter julen. Doften av att tända en tändsticka ger mig bilder av snö, känslor av lycka och ljudet av julsånger.

Jag längtar hem. Att längta efter julen ger mig bilder av huset, hästarna och nära och kära. Det ger mig doften av nybakad bröd och lussekatter. Det ger ljudet av aktivitet i huset på morgonen och av kyrkokören i byn. Det ger känslan av len mule, kramar av famlijen, känslan av trygghet, hemtrevnad och känslan av att vara omringad av nära och kära.

Jag längtar till sommaren. Att tänka på hemmet ger mig bilder av cyckelturer genom skogen till kyrkan, till jobbet. Det ger mig doften av nyklippt gräs, blommor och nyslaget hö. Det ger mig ljudet av traktorer i fjärran, av hästhovar och plågsamma men ack så ljuva sommarplågor. Jag ger mig känslan av lata sommardagar, av ljummna sommarkvällar och en känsla av välmående när man är bland gamla bekanta.

Jag längtar mycket idag. Vad kan jag göra?! Jo, jag kan tända ljus, lyssna på julsånger och glädjas åt att det snart är jul. Och det, mina vänner, är precis vad jag gör. Promenaden får vänta till ett senare tillfälle.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0