Onegin

Jag är nyss hemkommen från en mycket fin och gripande balettföreställning. Onegin med musik av Tjajkovskij skulle visas. I fredags-anda klädde jag upp mig lite extra och såg fram emot en kväll på operan. Efter att ha fått min biljett begav jag mig ned i caféet och köpte mig ett glas rödvin, fredags-andan till ära, och inväntade balettkvarten. Under denna introduktion fick jag reda på att Tjajkovskij inte alls skrivit musiken. Det är en man vid namn Kurt-Heinz Stolze som arrangerat och instumenterat musiken i "Tjajkovskij-anda". Det gjorde mig en smula förvånad, men inte missnöjd.

Dansarna för kvällen var:

Onegin: Dragos Mihalcea
Lenskij: Oscar Salomonsson
Fru Larina Kron Forslind
Tatjana: Marie Lindqvist
Olga: Jurgita Dronina
Amman: Kate Lind af Hageby
Furst Gremin: Christian Rambe

Dirigerade gjorde Yi Zhan

Det är bara andra gången jag sett balett och båda gångerna har musiken varit skriven av Tjajkovskij (eller ja, i alla fall nästan) och båda gångerna har jag blivit mycket gripen. Jag vet med andra ord mycket lite om denna fntastiska konstform, men jag är nyfiken på att lära mig. Min mycket amatörmässiga åsikt säger i alla fall att kvällens Onegin, Dragos Mihalcea, var mycket skicklig, men även Marie Linqvist som Tatjana.

Baletten bygger ju på samma text som operan Eugen Onegin av Tjajkovskij (på riktigt), och historien är otroligt vacker. Man kan verkligen identifiera sig med Tatjana.

Hur som helst blev det en mycket lyckad afton. För att göra min outfit till rätta smög jag i första pausen ned till parkett där jag kände mig mycket mer hemma. Där är folk klädda propert, det är blandade åldrar, det flödar vin och champagne och det luktar gott. Åh, vad jag älskar att gå på opera, och balett. :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0