Tillbaka

Tillbaka till Stockholm och tillbaka till operan. Jag har under en lång tid lyssnat mestadels på jazz(!), men nu är jag åter tillbaka till operamusikens underbara värld.

Det är egentligen stor skillnad mellan opera och jazzen. Jazzen är så mycket enklare i många avseenden. Det är hur som helst väldigt härligt att vara tillbaka i operans värld igen.

På fredag planerar jag att gå till Operan men då inte för att se på opera utan balett, nämligen Onegin. Denna balett jag velat se väldigt länge, men varje gång jag tänkt gå har det dykt up förhinder. På fredag ska inget få stoppa mig.

 



Jag blev mycket nyfiken på balett efter att ha sett Svansjön av Tjajkovskij och blev väldigt intresserad när jag såg att de skulle sätta upp en balett med Tjajkovskijs Onegin. Jag älskar Tjajkovskij och jag älskar Eugen Onegin och jag blev väldigt rörd av dansarna i Svansjön, så jag liksom känner på mig att Onegin är en balett jag kommer gilla.

På lördag har Figaris bröllop premiär på Operan, men det lär ju inte vara några platser över till en liten ackis-student då. Jag får nog nöja mig med att se den när jag kommer hem igen efter vistelse nr 2 i Småland.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0