Fokus

Är nyss hemkommen efter en lång dag, eller ska jag säga en lång musikhistoria och rolig scenframställning?! Hur som helst är jag hemma och känner mig väldigt inspirerad efter scenframställningen. Det är verkligen ett ämne jag vill fördjupa mig i och på våra lektioner försöker jag supa in så mycket som möjligt. Jag tycker inte bara att det är fruktansvärt kul utan även intressant. Jag börjar se ett mönster vad gäller focusering och att "ta in rummet". I nästan alla praktiska tillfällen, om det så är sånglektion eller yogapass, handlar det om att finna det fokus som sätter kroppen i ett slags utgångsläge. Alla använder bara olika namn på det och även olika sätt att ta sig dit.
På scenframställningen jobbar vi med riktningsövningar, "lekar" och liknande, på ergonomin övar vi på att stå upprätt och stabilt, på yogapasset (framför allt i avslappningen på slutet) ska man känna kroppens tyngd mot golvet. Ja, tillfällerna är många och tillvägagångssätten är minst lika många. Det är hur som helst väldigt intressant.

När jag kom hem efter denna långa dag fick jag en otroligt trevlig överraskning. På tröskeln låg nämligen Tidskriften Opera och väntade på mig i sin nya skinande pärm. Jag tror det finns riktiga gottebitar att läsa, så om jag hinner ska jag sjunka in i operans värld lite senare. Men nu väntar middagen...som jag själv håller på att laga...nu...så jag borde nog se till så att det inte bränner vid...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0