ett nytt tillskott

Nyss hemkommen från en föreställninga av operan Andrea Chenier av Umberto Giordano. En opera jag inte precis känt till tidigare, men som innehåller den fantastska arian La mamma morta.

Låt mig säga, detta var en opera helt och hållet i min smak. Bara smäktande tongångar och handling med krig, kärlek, blod, död och svartsjuka och makt. Uppsättningen var även den i min smak med underbara kostymer, snygg scenografi och en fantastisk stämning. Musiken var vekrligen helt underbar! Jag vet inte om jag var extra sentimental idag, men jag tror inte det. Herregud, jag är helt upprymd!!!

De medverkande för kvällen var:

André Chénier Gustavo Lopez Manzitti
Charles Gérard Ola Eliasson
Madeleine de Coigny Raffaella Angeletti
Bersi Susann Végh
Grevinnan de Coigny/Gamla Madelon Kristina Martling
Roucher Gunnar Lundberg
Fléville/Fouquier Magnus Lindén
Mathieu Johan Edholm
Abbén/En Incroyable Magnus Kyhle
Hovmästaren/Dumas/Fångvaktaren Michael Schmidberger

 
Dirigent Pier Giorgio Morandi

Jag måste verkligen få lyfta fram Ola Eliasson. Han är en klippa både i sången och i skådespelet. Hans aria, hans golden-moment i opern var nog de bästa minutrarna under denna föreställning. För att få klaga har jag inte mycket gott att säga om Manzitti. Däremot var kören och orkestern på bra humör och visade sig från sin bättre sida.

Men återigen - herregud vilken underbar opera och vilken underbar musik! En nytt tillskott på önske-repertoarlistan är Madeleine de Coigny.

GÅ OCH SE!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0