Figaros bröllop

Igår fick vi, mot min förmodan, platser till Figaros bröllop på Operan. Som jag sett fram emot att se denna opera igen. Jag har sett den en gång innan, då i Göteborg, men det var längesedan. Sedan dess har jag grävt mig djupare in i operans värld och det är ur just denna opera man gärna plockar ensembler, duetter och arior. Den är liksom väldigt behändig på något vis. Hur som helst kan man den nästan utan och innan, vilket ger en speciell upplevelse.

De som sjöng var:
Greve Almaviva-Ola Eliasson
Grevinnan Almaviva-Maria Fontosh
Susanna-Elin Rombo
Figaro-Johan Edholm
Cherubino-Susann Végh
Marcellina-Marianne Eklöf
Doktor Bartolo-Lennart Forsén
Basilio/Don Cruzio-Ulrik Qvale
Barbarina-Vivianne Holmberg
Antonio-Anton Ljungqvist
Två flickor-Mirja Sörberg, Anita Weinius

Diriegerade gjorde Stefan Klingele



Lite extra nyfiken var jag på att höra och se Elin Rombo, eftersom man hört en hel del om henne. Till en början var jag lite besviken, hon bar inte riktigt hela vägen ut (eller snarare upp till oss studenter på 3:e övre raden). MEN hon tog sig! Hon sjöng rosenarian mycket bra, tycker jag. :)
Faktiskt så kändes i princip nästan alla lite off i början, men tog sig mot slutet. Maria Fontosh har sina bra stunder, men ibland tycker jag inte att hon räcker till i Grevinnans roll. Men vem är jag att döma. På hela taget var det en trevlig föreställning och jag tycker de hade fångat Cherubin rikigt bra. Alla scener med denne page, var riktigt bra. :) Egentligen är jag inget stort fan av Susann Végh, men detta gjorde hon faktiskt bra!

En anledning till att det var lite extra kul att se operan nu är att vi i Scenframställningen jobbar med flera ensembler ur denna opera. Det gav mycket inspiration! Men givetvis inte bara inspiration till scenarbete, utan även sång!! Jag hade lätt kunnat ställa mig och sjunga i några timmar, men jag får spara mig tills senare idag.

Det är härligt när inspirationen flödar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0