Chopin

Är precis hemkommen från en konsert på skolan.

Denna vecka råder en slags Chopin-festival, dels i form av konserter, och det gäller att ta för sig av gratis konserter med fantastiska musiker som spelar fantastisk musik-Musik av Chopin.

Det är en blandning av skolans elever, pedagoger och fd elever som hjälper till att skapa denna festival.

Jag vet inte hur jag ska förklara känslan jag får när en riktigt skicklig pianist framför ett Chopin-stycke. Man kan inte annat än att ryckas med. Musiken av Chopin är fullständig, och när en skicklig pianist spelar den ter den sig förförisk. Pulsen ökar, man blundar och låter musiken likt en smekning dra över kroppen. Det är en laddad känsla, och då menar jag inte som i musik av Puccini eller en förförisk Händel-aria, utan helt naturlig. Det är äkta.
Det är förmågan att väcka dessa känslor hos en publik, som skiljer de riktigt skickliga musikerna från mängden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0