Valkyrian på Operan

Nu är jag hemkommen från en upplevelse olik någon annan. Jag har varit och sett Valkyrian av Wagner för första gången och jag är helt tagen. Jag kan förmodligen inte förklara med ord så någon förstår, men musiken får min puls att öka, känslorna att svalla och tårarna att rinna. Detta är musik och operakonst i en helt egen liga. Puccini- jättevackert och smäcktande. Tjajkovskij- hel underbart. Mozart-genialiskt, men detta har allt! Detta är konst!

Även om föreställningen är nästan 5 timmar lång, scenerna är kala och även om det fysiskt inte händer så mycket på scen tappar man inte intresse eller koncentration en sekund.

Nej, jag kan verkligen inte förklara, men hur som helst var min första "live"-Wagnerupplevelse något jag aldrig upplevt tidiagre. Detta är den musik som lever i min kropp och i min själ. Tänk om man en dag...

...ja, detta är konst.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0