Örongodis

Lördagskväll och jag befinner mig på landet. Det var ett bra tag sen jag spenderade en hel helg här ute med mamma. Snart väntar en direktsändning av Madame Butterfly från Metropolitan i NY. Denna opera av Puccini sänds i P2 om bara några minuter. Jag har aldrig hört ellet sett hela denna opera, så det ska bli spännande. Puccini skriver otroligt vacker musik, så jag tror inte att jag kommer att bli besviken. Rollistan för kvällens uppsättning ser ut som följande:

Madame Butterfly - Patricia Racette
Pinkerton - Marcello Giordani
Sharpless - Dwayne Croft
Suzuki - Maria Zifchak
Goro - Greg Fedderly
Yamadori - David Won

Det är så många operor jag inte sett/hört som jag så gärna vill se.

Tristan und Isolde-Wagner
Aida-Verdi
Don Giovanni-Mozart
Giulio Cesare-Händel
Cosi fan tutte-Mozart
Flygande holländaren-Wagner

och detta är bara ett kort utdrag av alla de operor jag vill se. Visst, de sätter upp en hel del bra operor i Stockholm nu och en hel del i Malmö nästa period, men det är ju inte gratis. Det gäller ju att välja med omsorg. Jag är inte heller den som är intresserad av en lyssnarplats eller andra mindre bra platser. När jag ska gå på opera vill jag ha hela uplevelsen. Man skulle ju visst kunna köpa plats med lite sämre sikt på 3:e raden, och få höra och i alla fall se lite...Eller ser man faktiskt till att dra sig till första bästa folkets hus och upplever direktsänd opera i världsklass på bioduk. Jag får hålla ögonen öppna. Nu ska jag i alla fall lyssna på Madame Butterfly.

God kväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0