Söndag och tvivel...

Jag har nu på förmiddagen suttit och lyssnat och tittar på youtube. Kanske just det där med att titta har jag lagt stor vikt vid idag. Det ser då fruktansäbrt enkelt ut när bra sångerskor sjunger. Upplever de samma sak som en annan när de sjunger? Eller i alla fall kanske de har gjort det...eller? Nu har jag inte haft sånglektion på så väldigt länge att man börjar tvivla och känna efter. Tänk om jag sjunger helt fel, tänk om jag förstör min röst?!

Jag gjorde genast slag i saken och inledde mitt övningspass med en gång. Grejen var bara att jag försökte efterlikna det enkla så mycket, att det blev helt knasigt när jag sjöng. Jag gjorde bara en massa konstiga saker. Började tänka för mycket...

...och så tänkte jag: Men varför håller jag på såhär? Det har ju funkar toppen hittils och allt det jag lärt mig under det dryga år jag sjungit för min nuvarande sångpedagog bidrog ju faktiskt till att jag nu ska börja Musiker i Stockholm!! Så himla galet kan det ju inte vara.

Jag längtar helt enkelt bara tills man får komma igång igen. Få lite att jobba på, saker att tänka på och tips att ta emot i sången. Jag förstår mig inte på människor som inte tar regelbundna sånglektioner! Visst, är man utbildad operasångerska/are ska man väl kunna klara sig något som när (men inte helt och hållet själv, det tror jag inte), men inte innan det. Det är ju fruktansvärt viktigt att ha någon som vet, någon man litar på som guidar en genom röstutveckling och olika repetoar. Det finns ju så många influenser utifrån som kan påverka en. Se bara hur det gick för mig idag, när jag satt och lyssnade och ville få det att låta lika enkelt. Klart man ska sträva efter det, men alla röster är ju så olika...

Åter igen:Jag längtar till skolstart!!!

Birgit Nilsson

Så, för att hylla mig själv och att stärka mig i den tro att jag faktiskt är bra länkar jag inte någon annans version, utan min egen, av V'adoro pupille av Händel, Här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0