Måndag och allt känns lite lättare

Birgit Nilsson som BrünhildeAh, nu har jag hittat ett riktigt gott läge i sången. "aha, så man behöver inte ta i allt man har?"
Jag tänkte helt enkelt mer mask och och mindre styrka, men ändå med ett bra luftflöde. Tänk vad så lite kan göra så stor skillnad. Yes, nu är jag glad. Jag har inte övat mycket eller länge idag, utan när jag väl hittade det goa läget nöjde jag mig för dagen.

Jag har annars varit duktig idag. Jag har både klippt gräs och kört ved. Jag har dessutom kommit ihåg att pröva min balklänning. Annars brukar sådant glömmas till samma morgon. Tänk om den inte passat då! Nu hade jag ju tid att korrigera om den inte satt bra, men jag slipper det för den sitter bra. Phu.

Jag har annars idag tittat på ett klipp på Svtplay med Birgit Nilsson. Hon är gäst hos Lasse Holmqvist i Här är ditt liv! (Vart har program som det tagit vägen?!). Kolla klippet här. Åh, vad man önskar att man fått höra henne live någon gång. Nåja, jag får nöja mig med att titta på gamla klipp och lyssna på inspelningar.

För att stärka självförtroende och å inspiration har jag även tittat på en intervju med Leontyne Price. Hon pratade mycket om sångarglädje och känsla. Man ska älska sin röst och man ska älska att ge publiken av den, man ska helt enkelt älska att sjunga. Det är ju extremt viktigt. Det kan väl knappast finnas någon spänning av något slag när man ska upp på en scen och sjunga. Det ska vara frigörande.

Att man har sångarglädje får jag nog tacka vår kära kantor/körledare för. Kören har verkligen fått mig att må bra och det har nästan alltid varit kul att vara där och sjunga. Tack, Anki!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0