Tillbaka i form

Diana Damrau som Rosina i Barberaren i Sevilla av Rossini.
Jäklar vad det känns bra med sången nu. Jag tog ett övningspass igår och övade igenom Grevinnans stora aria några gånger och det kändes riktigt bra. Jag hittade några knappar och det kändes som om en del börjar lossna. Man kan ändå inte komma undan att den arian är fruktansvärt jobbig att sjunga, så passet blev inte så långt, men det spelar ju ingen roll om man bara känner att man fått ut något av det.
 Bara för skojs skull kollade jag lite på Rosinas aria ur Barberaren i Sevilla av Rossini. Den ligger väldigt bra i min hals och jag har väldig hjälp med att den går så lågt och högt. Det är bra övning för det jag jobbat mycket med i vår. Att hitta öppenheten i rösten även på höjden. Arian flyter på och det är inga problem med ett högt b här och var. Sen är ju texten en annan femma, men det är ju sådant man kan lära sig. Sen ska man ju göra mer variationer, men som sagt det var mest på kul och kul var det. 
 Med en liten rädsla för att det bara varit dagsformen igår som gjorde att det kändes så bra börjde jag dagen övningspass idag på förmiddagen. Men icke. Det kändes nästan ännu bättre idag! Ah, va härligt det är när det funkar. 

Ni är jag riktigt laddad inför sånglektionen imorgon. Jag är fruktansvärt sugen på att kämpa och jobba nu!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0